Poslední deváté kolo Světového halového poháru spřežení se odehrálo ve dnech 17. – 19. ledna 2020 v Lipsku (GER). Do Messe haly se sjelo osm čtyřspřeží, pro které přichystal švédský stavitel Dan von Henriksson velmi technický a rychlý kurz s ostrými zatáčkami. V Lipsku stavěl trať vůbec poprvé (pozn. autora).
Bram Chardon při prohlídce kurzu, když střádal plány, kudy pojede, aby mu jeho záměr vyšel.
Vteřinové rozdíly
V pátek 17. ledna se odehrálo první kolo v pozdních nočních hodinách. Start byl připraven na 23 hodinu. Výsledky první jízdy a Drive-Off byly velmi těsné. První kolo bylo napínavé až do samého konce protnutí cílové pásky. O to se postaralo trio Exell, Bram Chardon a Voutaz.
Na foto opět Bram Chardon. Neskrýval radost, když se mu podařilo zajet jízdu podle jeho plánu.
Chyba, která mrzela
První jízda se nejlépe povedla Boydovi Exellovi (AUS), jehož časomíra se zastavila v čase 146,61 vteřin. Na záda mu „doslova“ dýchal Bram Chardon (NED) s bodovým hodnocením 148,69 vteřin. Třetí místo si vyjel Švýcar Jérôme Voutaz 152,61 vteřin. Internacionál a ikona vozatajského sportu Ijsbrand Chardon (NED) obsadil 4. místo, tudíž do Drive-Off nepostoupil. Chyby, které se dopustil, později mohl jen litovat, protože jeho čas byl rychlejší než Voutazův. Další místa obsadili Ronde, Weber, Aillaud a poslední Stein.
Gesto vítěze 9. kola FEI World Cup Driving v Lipsku Brama Chardona po oznámení celkových výsĺedků.
Nedopatření na trati Exella nezastavilo
Druhou jízdu neboli Drive–Off ,,ovlinilo“ nedopatření. Kvůli chybné komunikaci s personálem na trati byla překážka č. 1 odstraněna z kurzu, což nebylo v plánu kurzu. Sbor rozhodčích to zjistil až poté, co už Voutaz začal svoji jízdu. Jeho výsledek to však neovlivnilo. Dvě chyby a nejpomalejší čas z tria znamenaly třetí místo. Stavitel Henriksson proto požádal Brama a Boyda o kompromisní řešení, aby bylo možné a spravedlivé pokračování soutěže. Ponechal překážku č. 8 (původní línie k překážce č. 1). Chardon žádosti vyhověl. Předvedl nejrychlejší jízdu s jedním nešťastným shozením. Exell se rozhodl jet rovnou k překážce č. 2, zajel čistou jízdu, která byla o dvě vteřiny pomalejší než Chardonova, ale protože se časy obou jízd sčítají, tak mu to nakonec v celkovém hodnocení stačilo na první místo. Exellovo rozhodnutí způsobilo zpočátku určité zděšení, ale rozhodčí se rozhodli nechat výsledky jako právoplatné. Bram Chardon se tedy musel spokojit s druhým místem stejně jako vloni. Vítězem pátečního klání se stal Exell, který po závodě sdělil následující: ,,Dan Henriksson mi řekl, že v kurzu došlo k chybě skrz překážku č. 1, a že ostatní překážku obešli. Neviděl jsem ani Bramovu, ani Jérômeho jízdu, takže moje rozhodnutí bylo v té chvíli tím nejlepším. Zpětným pohledem můžu říct, že kdybych měl informace před vstupem do arény a více času, mohl jsem učinit jiné rozhodnutí.“
Na foto Boyd Exell v okamžiku, kdy se soustředí na průjezd poslední pranky.
Chardonovo prokletí
V neděli 19. ledna se jelo druhé kolo již v poledních hodinách. Start byl plánován na 12 hodin a 30 minut. Stejně jako v loni bylo nešťastné pro Ijsbranda Chardona, který tak po roce opět obsadil poslední 8. místo. V loňském roce zde popletl kurz v maratonové překážce a nejinak tomu bylo i letos. Lipské kolo je pro něj snad ,,prokleté“. Naopak Exell opět ukázal, že v Lipsku umí, když zcela jednoznačně jako vloni ovládl první jízdu. Spolu s ním do Drive-Off nastoupil Bram Chardon a Koos de Ronde, který přebral postupové místo třetímu z pátečního dne Voutazovi.
Exell si pečlivě hlídal vnitřní stopu kočáru. Zdálo by se, že i mistr tesař se někdy utne. V tomto případě to však neplatí a za Exellovou chybou stojí pravděpodobně odlétající písek.
Chyba rozhodla
Jako první do závěrečného Drive-Off nastupoval Ronde. Ten zopakoval shodnou jízdu s první a v celkovém hodnocení obsadil třetí místo, díky kterému si zajistil účast ve finále. Bram Chardon jel „na jistotu“ a čistá jízda rozhodla o jeho vítězství, což byl dle jeho slov záměr, ke kterému řekl následující: ,,V prvním kole jsem chtěl dát Boydovi prostor, aby skončil přede mnou. Nechtěl jsem jet jako poslední v závěrečném rozjezdu, tak jako dosud. Pokaždé se vždy něco pokazilo. Měl jsem chybu v první jízdě na překážce č. 1. Ta pramenila z mé nedbalosti. Ihned mi prolétlo v hlavě "probuď se!" Poté jsem málem shodil balónek v překážce č. 3, ale štěstí stálo při mě. S tímto týmem vím, že pokud budu řídit první jízdu konzervativně, tak budu ve druhé jízdě opravdu nejlepší. Oproti týmu z minulého roku mám v současné době dva nové různé vůdce – přední koně. Díky nim se cítím silný a dnes můj záměr vyšel na 100%.“ Poslední do arény vjížděl Exell, který byl sice znovu nejrychlejší, ale dopustil se chyby na poslední brance kurzu, což ho stálo 1. místo. Bram tak oplatil Exellovi porážku z minulého roku.
„Bram jel velkolepě. Naše časy byly skoro shodné. Pro diváky to musela být vzrušující podívaná. V první jízdě jsem jel jednu dlouhou linii, takže jsem věděl, že můžu jet v druhé jízdě ještě rychleji. Viděl jsem, že mám trochu místa na vnitřní straně poslední brány, přesto jsem shodil míč. Pravděpodobně odlétajícím pískem. To je sport“ uvedl Boyd ke svému výkonu na tiskové konferenci.
Závěrečné čestné kolo pro vítěze si Bram Chardon náležitě užíval.
Nyní máme před sebou samotné finále celé série poháru, které se uskuteční ve francouzském Bordeaux ve dnech 7. – 9. února 2020. Ještě před samým vrcholem vám na našem webu přineseme souhrnnou reportáž o letošním FEI World Cup Driving 2019/ 2020.
Celkové výsledky z Lipska:
1. Bram Chardon (NED) 140,49
2. Boyd Exell (AUS) 142,18
3. Koos de Ronde (NED) 155,07
4. Jérôme Voutaz (SUI) 159,68
5. Benjamin Aillaud (FRA) 176,18
6. Georg von Stein (GER) 179,07
7. Chester Weber (USA) 181,74
8. IJsbrand Chardon (NED) 199,84