Finále 19. ročníku FEI World Cup Driving je tady. Již po osmé ho bude hostit francouzské město Bordeaux. Pojďme se nyní poohlédnout za tím, co mu předcházelo. Na závěr všem příznivcům spřežení přinášíme exkluzivní rozhovor s loňským vítězem Bramem Chardonem (NED).
1. kolo – Lyon (FRA)
Hned při prvním kole se diváci dočkali skvělé podívané, když v závěrečném Drive-Off došlo k souboji mezi Exellem a Bramem Chardonem. Z vítězství se nakonec radoval prvně jmenovaný, který po závodě uvedl: „Byl to první souboj mezi mnou a Bramem v této sezóně. V minulém ročníku jsme se již několikrát přetahovali o vítězství. Dlouho jsem soutěžil s jeho otcem Ijsbrandem Chardonem. Dnes to převzal jeho syn. Je to skvělý soupeř.“ Na to reagoval Chardon slovy: “ Tentokrát byl Boyd lepší, vyhrál. Příště to bude moje!“
2. kolo – Maastricht (NED)
Místní kolo je nováčkem na okruhu. V letošním roce se zde jelo podruhé v historii poháru. Publikum bylo svědkem napínavé podívané, kterou rozhodlo 0,16 vteřin. Exell se v Drive–Off přetahoval o vítězství se Chardony. Otec Ijsbrand řekl: ,,Po smolné chybě, kdy můj přední kůň shodil jeden míč z kužele, jsem musel jet buď a nebo. Cítil jsem, že můžu být i přes chybu rychlejší než Boyd, protože mí koně měli skvělou rychlost a šli výborně. A vidíte, 0,16 vteřin rozhodlo o vítězství Exella. Smůla.“
Na foto Bram Chardon, mistr Evropy ve čtyřspřeží pro rok 2019 a úřadující vítěz FEI World Cup Driving pro sezónu 2018/ 2019.
3. kolo – Stuttgart (GER)
Při třetí zastávce zazářila Mareike Harm (GER), první žena v celé dosavadní historii poháru, která se do TOP10 probojovala. Přesto připadlo vítězství Exellovi, který tentokrát zvítězil nad Chestrem Weberem a zmiňovanou Harm, se kterou jsme Vám přinesli rozhovor na webu Jezdectví - http://www.jezdectvi.cz/kategorie.aspx/sport/clanek/prvni-v-historii-exkluzivni-rozhovor-s-mareike-harm
Koos de Ronde v posledních kolech bodoval. Jak sám uvedl: ,, Konečně jsem našel správný tým koní, který se neustále zlepšuje. Těším se na finále." V sezóně 2012/ 2013 dokonce celý pohár vyhrál.
4. kolo Stockholm (SWE)
Ani na počtvrté se nepodařilo nikomu australského fenoména předjet a tak si svoji bilanci vylepšil na čtyři starty = čtyři vítězství. Největšími soupeři mu byli Geerts a Ronde.
5. kolo Budapešť (HUN)
Páté kolo běželo souběžně se čtvrtým kolem. Jednoduše řečeno jeden víkend, dvě kola. Rodinný souboj Chardonů v závěrečném Drive-Off rozhodla chyba. Spokojenější byl opět Ijsbrand Chardon, který předvedl hodně rychlou jízdu bez chyb. K závodu řekl: „V současné době mám velmi dobrý tým. V Maastrichtu jsem jel na špici s Casperem a Kendim. Ukázalo se, že je to velmi dobrá přední pára, proto jsem ji pro Budapešť neměnil. Věděl jsem, že musím jet pod 135 vteřin, abych na Brama vyvinul tlak a to se mi povedlo. Bram má totiž fantasticky rychlý tým. Po chybě jel buď všechno nebo nic. 0,20 vteřiny rozhodlo v můj prospěch!!!“
Boyd Exell v letošním roce zvítězil v Lyonu, Maastrichtu, Stuttgartu, Stockholmu, Ženevě, Londýně a Mechelenu. Chuť porážky okusil pouze při posledním kole v Lipsku.
6. kolo – Ženeva (SUI)
V hlavním švýcarském městě se nachází největší hala na okruhu, ve které je Boyd Exell jako doma. V letošním roce zde proměnil svůj dvanáctý start ve dvanácté vítězství!!! Organizátor prohlásil Exella za „ženevského krále“. Diváci si zde přijdou doopravdy na své. K vidění je nejen průjezd vodou, ale i přejezd přes umělý val, což je vždy velmi divácky atraktivní.
7. kolo – Londýn (GBR)
Sedmé kolo bylo obohaceno o Extreme Driving Class, což je v podstatě předkolo, které ovládl Boyd Exell. Ten v Londýně nedal svým soupeřům žádnou šanci. Následující titulek je naprosto výstižný: Kdo jiný než Exell – nikdo!!! Ze tří soutěží si tři vítězství odnesl Exell, který v letošním ročníku nedává svým soupeřům žádnou šanci. Prozatím vyhrál všechna kola, kde startoval. V Londýně však startoval na divokou kartu. Body za první místo bral celkově druhý umístěný Koos de Ronde.
8. kolo – Mechelen
Celá série letošního ročníku je velmi vyrovnaná. O vítězi několikrát rozhodly setiny vteřiny. Forma Rondeho od sedmého kola měla a má vzestupnou tendenci, což dokázal právě v Mechelenu, kde v prvním kole porazil Exella díky chybám, kterých se Exell dopustil. Ten si však v závěrečném Drive-Off roli favorita pohlídal a opět zvítězil před Degrieckem a Bramem Chardonem. Exell po závodě řekl: „Je mi potěšením zde startovat. Zejména proto, že je to místo mého sponzora Willyho Naessense. Moje koně jsou letos ve vynikající formě. Jdou velmi rychle, nemůžu je zpomalit. Jediné, co musím, je řídit je.“ Největší důvod k radosti měl však Chardon, protože oba jeho soupeři startovali na divokou kartu a tak bral plný počet bodů právě on.
9. kolo – Lipsko (GER)
Poslední deváté kolo bylo plné překvapivých momentů. Stejně jako vloni bylo nešťastné pro Ijsbranda Chardona, který tak po roce opět obsadil poslední 8. místo. V loňském roce zde popletl kurz v maratonové překážce a nejinak tomu bylo i letos. Lipské kolo je pro něj snad „prokleté“. Dále to bylo nedopatření na trati, když došlo k chybné komunikaci mezi personálem a stavitelem kurzu. Překážka č. 1 byla odstraněna z kurzu, což nebylo v plánu. Sbor rozhodčích to zjistil až poté, co už švýcarský jezdec Voutaz začal svoji jízdu. Proto stavitel trati Henriksson požádal Brama a Boyda o kompromisní řešení, aby bylo možné a spravedlivé pokračování soutěže. Při posledním kole byl Exell poražen Bramem Chardonem, který tak oplatil Boydovi porážku z minulého roku.
Ijsbrand Chardon zvítězil letos pouze v Budapešti, ale určitě bude patřit k horkým kandidátům na vítězství. V minulosti již třikrát zvítězil v celém poháru.
Jak hodnotíš dosud devět kol FEI Světového poháru?
Byla to dobrá sezóna. Exell byl v této sezóně velmi silný. Sám jsem po loňském finále změnil dva přední koně za mladší koně s vyšší rychlostí, aniž bych doufal, že budou tak dobří jako teď. Několik vítězství v prvním kole potvrdilo jejich kvalitu a ukázalo, že jsou velmi nadějní. Bohužel jsem jim to několikrát svými chybami, které pramenily ze ztráty kontroly a koncentrace, pokazil. Díky tomu mě Boyd několikrát porazil. Nicméně v Lipsku bylo vše opačně, což zvýšilo moji důvěru v nové koně. Pro finále svůj tým nezměním i přesto, že mám stále doma k dispozici svého nejzkušenějšího vůdce Pandura. Cítím, že musím zůstat věrný svému omlazenému týmu koní. Pohár se stal opět více populárním, což potvrzuje i fakt, že na sociálních sítích má mé video ze závodů více než 1 milion zhlédnutí. To je pro náš sport skvělé!
Jdete do finále z druhého místa, ale v roli obránce celkového vítěze. Jak to vnímáš?
Těšíme se na finále. Obhajoba je vždy těžká. O víkendu se musí sejít více faktorů. Můj tým musí být ve skvělé kondici. Samozřejmě, že při nás musí stát i kousek sportovního štěstí. Koncentrace a nervy rozhodnou o tom, kdo vyhraje!
Konečné pořadí po 9. kolech Světového poháru spřežení najdete zde.