Spřežení: Bezpečnost versus pohodlí

V minulém článku ze série „Spřežení“ psal Vladimír Štursa o změně pravidel, kde stojí, že od 1. 1. 2010 je jezdec i spolujezdec povinen mít při maratonu bezpečnostní vestu na mezinárodních závodech CAI-A. Na národních závodech CAN toto pravidlo vstoupí v platnost od 1. 4. 2010. Již dlouho se o této věci mluvilo, ale stanovisko FEI vešlo v platnost až letos, protože zpočátku byl záporný ohlas jezdců. Nakonec zvítězila bezpečnost, na kterou je kladen velký důraz ve všech jezdeckých disciplínách.

Je to již několikátá změna pravidel spřežení, která se snaží celou disciplínu udělat co nejbezpečnější jak pro jezdce, tak i pro koně.

Přehled těch nejzásadnějších změn v maratonu:
-    snížení z 5 úseků (klusovka, krokovka, rychlá klusovka, krokovka a úsek E – překážky) na 3 (klusovka, krokovka a úsek E – překážky)
-    zvýšení počtu shoditelných prvků v překážce z důvodu zpomalení spřežení a zvýšení náročnosti v maratonové překážce
-    povinnost pro jezdce a spolujezdce mít v maratonu bezpečnostní helmu platí od roku 2007
-    rok 2010 povinnost pro jezdce a spolujezdce mít v maratonu bezpečnostní vestu

 

Spřežení

Loňské závody v Bolehošti Lipinách byly poslední národní závody, na kterých jezdci a přísedící startovali bez bezpečnostních vest. Na snímku Jan Exnar s Generalissimus Farina XXXVIII-57 z JK Hřebčín Favory.

 

Požádali jsme proto několik českých jezdců spřežení o jejich názor na nově zavedené pravidlo.

Pavel Matouš (JK Sobotka)
V bezpečnostní vestě budu jezdit nerad. Takový názor bude mít jistě víc lidí. Je to ovšem do prvního průšvihu. Vesta jistě může předcházet vážnému zranění. Takže zapřísáhlý odpůrce nejsem a podrobím se většině.

Josef Hrouda (SK stáj Afrodita Němčice)
Vesta v maratonu je výborná věc, jenže každý to ocení, až se opravdu vyklopí a vesta mu pomůže. Jinak bude spousta lidí mluvit o tom, že je to zbytečné a tak. Já jsem rád, že bylo toto pravidlo zavedeno, neboť vestu mám a používám, ale občas jsem v ní nestartoval třeba jen proto, že bylo vedro apod. Teď už je jasno. Je ovšem potřeba mít vestu na míru, aby se v ní jezdec cítil dobře, prakticky tak jako by jel bez vesty, jinak brání v pohybu a je to velmi nepohodlné.

Jan Exnar (JK Hřebčín Favory)
Mě osobně to nevadí, je to pro dobrou věc. Jen jediná nevýhoda - další investice.

Lukáš Vrba ( přísedící v JK Hřebčín Favory)
To bude něco, člověk na to není zvyklý. Nebude to moc pohodlné, ale na druhou stranu těch úrazů přibývá, tak je to možná lepší, že to člověk bude mít na sobě.

Kristýna a Pavel Drbohlavovi (JK Pamela Bylany)
Náš názor je takový, že vesty jsou dobrá věc, ale jejich používání bychom nechali na každém z nás. Několik lidí je již nosí, ale jsme snad dospělí lidé, kteří se mohou rozhodnout sami za sebe! Jak se uvádí v propozicích, pořadatel neručí za úrazy koní a jezdců. Jsou snad nařízené v parkurech nebo ve voltiži? Zde je určitě daleko větší riziko zranění než u spřežení. Bylo snad tolik úrazů páteře v maratonech, při kterých by vesta tomuto zabránila, že je nutné nařídit jejich nošení? Většina úrazů po pádu z kočáru je na rukou a nohou. Proti poranění hlavy jsme chráněni bezpečnostní přilbou. Setkali jsme se přeci i s převrácením kočáru na parkuru nebo s pádem přísedící z drezurního kočáru při loňském MČR, protože praskla sedačka. Tak se naskýtá otázka, zda budou časem vesty povinné i na drezurním obdélníku a v parkuru. V neposlední řadě bude toto nařízení pro některé z nás finančně zatěžující z důvodu ne vždy stejného přísedícího.

Tomáš Barták ml. a st. (JK Barták Nahoruby)
Obecně platí, že nejlepší je prevence. Domníváme se však, že toto není ten případ. Zvláště zavedení vest na národní úrovni soutěžím spřežení patrně neprospěje a zbytečně je ještě prodraží, zvláště pro jezdce, kteří absolvují 1 až 2 závody za rok. Jsme toho názoru, že když už se musí někde vesty zavádět, tak ať jsou to pouze mezinárodní závody. Navíc si myslíme, že poranění trupu není při soutěžích spřežení nijak častým zraněním. Pro příklad, dva roky po zavedení přileb do maratonu, nemají jezdci při světových halových závodech potřebu je mít, neboť nejsou předepsány a jezdí stále v čepicích.

Text: Vladimír (Mikeš) Štursa
Foto: Romana Němcová

Buďte vždy v obraze s magazínem Jezdectvi.cz.
Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte tak nejrychlejší přístup k zásadním novinkám a akcím.

Z odběru je kdykoliv možné se odhlásit.