Super League a diskuse k její inovaci

V letošním roce zřídila FEI na svém portálu platformu pro věcnou diskusi. Jejím předmětem je záměr inovovat model soutěže elitních národních skokových družstev Super League. Jaké okolnosti přiměly FEI k tomuto kroku? Důvodů je pravděpodobně větší počet. K těm nejvýznamnějším nepochybně patří nezbytnost zajistit finanční zázemí movitým sponzorem. Jak vyplynulo z diskuse na sportovním fóru organizovaném FEI od 30. 4. do 2. 5. letošního roku v Ženevě, nebude pravděpodobně finanční problém jediným.

Současný systém soutěží je vlastně pokračováním principu Prix du Président zřízené v r. 1964 a později označené jako Pohár národů. Model se až do současnosti příliš nezměnil. V elitní skupině startuje 8 nejvýkonnějších čtyřčlenných národních družstev. Nejméně výkonné v ročníku je ohroženo sestupem a náhradou nejvýkonnějším v ostatních soutěžích CSIO. V počtu soutěžních jezdců i organizovaných CSIO dominuje Evropa - viz tab. č. 1
Páteří. Super League jsou následující CSIO: La Baule (Francie), Řím (Itálie), St. Gallen (Švýcarsko), Rotterdam (Nizozemsko), Cáchy (SRN), Hickstead (Velká Británie), Dublin (Irsko), Barcelona (Španělsko).

Tab. č. 1. Zastoupení jezdců v oficiálních mezinárodních skokových soutěžích podle kontinentů  (Pramen L´Eperon 323 s. 12.)

Pořadí Kontinent/území Počet jezdců Podíl (%)
1 Západní a jižní Evropa 7937 53,59
2 Severní Evropa 3712 25,06
3 Severní Afrika a Blízký východ 881 5,95
4 Severní Amerika 577 3,90
5 Střední Amerika 498 3,36
6 Jižní Amerika 483 3,26
7 Střední a východní Evropa, střední Asie 340 2,29
8 Jižní Asie a Oceánie 319 2,15
9 Střední a jižní Afrika 63 0,44
CELKEM   14810 100

Počtem soutěžních jezdců dominuje jednoznačně evropský kontinent. Podobně je tomu s kvalitou. V sezóně 2012 soupeří v Super League pouze elitní evropská družstva. Rovněž v individuální mezinárodní soutěži dominují mezi 24 nejúspěšnějšími Evropané. Jejich pozici posiluje navíc okolnost, že vedoucí Edwina Tops–Alexander reprezentuje Oceánii pouze administrativně. Výkonnost evropských reprezentací tudíž zajistila kontinentu kontinuitu v pořádání soutěží Super League až do současné sezóny. Perspektiva podoby Super League je naopak předmětem současné diskuse.

V zahajovacím projevu sportovního fóra v Ženevě oznámila prezidentka FEI Haya Bint Al Husein plénu jméno nového sponzora Super League. Je jím saúdskoarabský Fonds equestre zřízený r. 2009 králem Abdallahem ben Abdelazis Al Saudem a vydržovaný princem Faisalem. Jeho cílem je vytvořit hipologickou kulturu a sportovní prostředí pro rozvoj jezdectví v Saudské Arábii. Vrcholem iniciativy fondu je tvorba výkonné mezinárodní ekipy reprezentující Saudskou Arábii na světovém jezdeckém fóru.

Podle vyjádření prezidentky FEI se  saudsoarabský Fond rozhodl financovat následující sezónu Super League včetně její revitalizace. A právě revitalizace soutěže vyvolala bouřlivou diskusi, v níž vynikly především obavy o pozici současných organizátorů a sportovní úroveň vrcholných skokových soutěží.

Z pohledu perspektivního generálního sponzora je tlak na změnu organizace soutěží pochopitelný. Saudská Arábie disponuje v současnosti velmi perspektivní skokovou ekipou., úspěšnou na Světových jezdeckých hrách 2010 (druhý v individuální soutěži, osmé družstvo). Na OH v Londýně získala jejich ekipa bronzovou medaili. Právo na start v Super League podle dosavadních pravidel jejich ekipa nemá. Z této reality pravděpodobně pramení iniciativa budoucího mecenáše zajistit její starty v Super League v co možná nejkratším období. Jednou z reálných možností je změna principu soutěže.

Návrh změny soutěže přednesl Generální sekretář FEI Ingmar de Vos. Princip je inspirován organizací Davis Cupu. Za těchto okolností by do soutěže vstupoval v příštím roce čtyř až pětinásobný počet národních ekip. Za těchto okolností by sezónou 2013 zanikla současná Super League. Náhradou za ni by byly pořádány čtvrtfinálové soutěže na více kontinentech s účastí národních ekip velmi rozdílné sportovní úrovně s postupnou eliminací. Po nich by následovala 2 – 3 semifinále s 8 – 12 soutěžními týmy. Deset až dvanáct ekip by postoupilo do finálové eliminace v sobotu a 6 nejúspěšnějších do nedělního finále. Finalisté by nebyli zatíženi penalizací z eliminace. Ekipy by začínaly finálovou soutěž s čistým kontem. Dosavadní princip startu 4 jezdců a 3 nejlepších výsledků by zůstal zachován.

Navzdory obecnému souhlasu stran potřeby změnit systém soutěže a upoutat zájem nových sponzorů a medií převládaly v diskusi obavy pramenící z podoby navrhovaného systému. Organizátoři tradičních CSIO se obávají ztráty prestiže navzdory významným investicím v posledních ročnících. Důvodem investic byly reakce organizátorů na podmínky FEI případně připomínky soutěžících  Mimo to se organizátoři termínově nejbližších CSIO (La Baule, Řím, St. Gallen) obávají ztráty prestiže. Čtvrtfinálové soutěže s účastí výkonných ekip a debutantů by totiž měly výrazně redukované finanční zázemí. Za těchto okolností by organizátorům nezbylo než volit mezi úsilím zachovat  termín bez významného finančního krytí nebo iniciovat změnu termínu, aby mohli mít finále. Organizátoři CSIO pozdějších termínů by naopak profitovali z možnosti pořádat semifinále, případně finále.

Obavy části organizátorů prezentoval zejména člen organizačního výboru IEOA (asociace organizátorů) Jan Willem Körner (Rotterdam), který plénu sdělil:“Změny jsou možná nezbytné, ale tento způsob není šťastný. Bude z pohledu organizátora zajímavé mít na startu vedle SRN tým Bulharska? A pro média a pro veřejnost? Bude tam tolik nerovností. A Grand Prix  je stejně důležitá pro Řím jako pro Rotterdam“.

S jeho pozicí nesouhlasil předkladatel návrhu I. De Vos:“ Pro vzestup sportu je nutno dát příležitost méně výkonným ekipám vstoupit do systému. Ostatně omeletu také nepřipravíte aniž byste rozbili vejce“.

Prezident skokové komise FEI John Maden zastával názor zachovat důležitost jednotlivých součástí a chránit Pohár národů. Podle jeho názoru je pro národní federace a pro vedoucí ekip závazné kout jejich ducha a testovat dvojice pro šampionáty a OH. K diskutovanému problému mj. uvedl:“Je to velký, nikoliv katastrofální den pro náš sport. Pokud nebudeme nic dělat, můžeme pokračovat, ale máme rovněž možnost stát se prvořadým sportem s výsledky na prvých stranách nikoliv pro třetí strany sportovních listů“,

Zájmy soutěžících hájili ředitelka klubu jezdců IJRC Eleonora Ottaviani a François Mathy zastupující Rolex – Rankings. Prvá z jmenovaných uvedla na adresu organizátorů Global Champions Tour:“ Jezdecký klub zejména jeho mladí členové Kevin (Staut), Steve (Guerdat), Ben (Maher) nesouhlasí se systémem pay cards. Chcete nabídnout naší mládeži model sportu řízeného penězi nebo svět, který mají rádi?“ Po jejím příspěvku byla diskuse ukončena.

Definitivní rozhodnutí tudíž spočívá na bedrech FEI. Je otázkou, zda k němu dospěje na listopadovém zasedání, nebo předloží problém  valnému shromáždění v Istanbulu. O závažnosti problému svědčí skutečnost, že FEI zřídila na svém  portálu diskusní platformu k problému. „Chceme konstruktivní, transparentní diskusi, nic není zakázáno, vše je otevřené“ zdůraznil John Madden. „Proč nedospět ke změně po etapách, možná otevřením Super Ligy ostatním kontinentům jak navrhoval F. Mathy:“Nejlepší z nich budou startovat na OH. Bez náhlého rozšíření každého CSIO zpraveného poněkud pozdě co ho očekává. Když má sponzory a smlouvy v běhu, je nesnadné měnit formuli vzhledem k termínům“.

Na tomto principu by mohlo dojít v sezóně 2014 nebo následující k vytvoření nové kategorizace soutěží. Základem myšlenky by nemusel být důraz na dotace nýbrž na organizaci, infrastrukturu, zájem veřejnosti, médií a rovněž zlepšení rankings (omezení počtu soutěží) a tvorba podmínek pro concours phares (Stěžejních soutěží) plánovaných FEI pro sezónu 2017.

To by byl pravděpodobně dobrý kompromis. Autor článku Coupe de nations, le grand chabardement, z něhož byly čerpány informace o sportovním fóru, A. Poudret k problému dodává. „K čemu ten spěch? Vzplanula snad voda v jezeře? Ve Švýcarsku (sídlo FEI) v zemi kompromisů nemají rádi, když hoří voda v jezeře.“

Buďte vždy v obraze s magazínem Jezdectvi.cz.
Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte tak nejrychlejší přístup k zásadním novinkám a akcím.

Z odběru je kdykoliv možné se odhlásit.