Po letech se na český trh vrací MG, původně britská značka s čínským majitelem, a rovnou s dvojicí modelů ZS a EHS.
V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli větší z obou modelů, rodinné SUV MG EHS plug-in hybrid. Sympatické vozidlo na benzin i do zásuvky nabízí hodně parády za rozumné peníze, a i když neutáhne přívěs, v koňské rodině se rozhodně neztratí, což jsme ověřili ve stáji Ondřeje Zváry.
Značka MG byl tradiční britský výrobce malých sportovních automobilů s bezmála stoletou historií, který koupil čínský koncern SAIC. Na značce je cenná tradice a historie, proto zůstává vývojové centrum nadále v Anglii, ale kompletní výroba se přestěhovala do Číny. Vzhledem k tomu, že většina automobilek dováží díly z Číny, je to mnohem ekonomičtější způsob výroby. Díky tomu je model MG EHS s výhradně plug-in hybridním pohonem nejlevnější SUV pro větší rodiny na našem trhu.
Rozhodně ale netvoří dojem levného auta, ba naopak, láká jak kvalitním zpracováním, tak výbavou. K základní verzi Emotion patří například adaptivní tempomat, digitální přístrojový panel, parkovací kamera, navigace či osmnáctipalcová kola, tedy radosti, za které se u konkurence musí připlácet. Verze Exclusive nabízí ještě LED čelní světla, 360° panoramatickou kameru, panoramatické střešní okno či čalounění sedadel z pravé kůže. Jedním slovem vše, na co si vzpomenete. Vzhledově to je hezké, byť nenápadné vozidlo, které nebudí vášně, spíš pocit něčeho důvěrně známého.
V interiéru je hodně prostoru i na zadních sedadlech, odvézt tedy narychlo nervózní dcerku v plné jezdecké výzbroji včetně vysokých jezdeckých bot, helmy a bezpečnostní vesty ze stáje na místo startu není žádný problém, a ještě přitom může šermovat bičíkem. Slabinou plug-in hybridů bývá zavazadlový prostor, ten má u MG EHS obsah 448 litrů, je mělký a pod podlahou skrývá baterii a další věci související s elektřinou. Nemá žádné síťky nebo dodatečné prostory, je ale osvětlený. Což je opět výhoda – věci se nemají kam zatoulat, v osvětleném prostoru se dobře hledá v zavazadlech a třeba pytel krmení se z mělkého kufru vyloží mnohem lépe, než z hlubokého.
Stejně jako u koně, také u vozu jsou kromě exteriéru a vybavení v hledáčku jízdní vlastnosti a a spotřeba. První dojmy z testovací jízdy nás příjemně překvapily, benzinový turbomotor 1,5 TGI a elektromotor dají dohromady až 258 koní. Do prudších kopců by bylo potřeba koní víc, nebylo to zrychlení plnokrevné, spíše těžšího teplokrevníka po ranním krmení. MG EHS disponuje celkem velkou kapacitou baterie (16,6 kWh) a výrobce slibuje, že vydrží při plném nabití padesát kilometrů. Příslušným tlačítkem se dá spustit i čistě elektrický model, ovšem v testu jsme měli pocit, že nejspokojenější a nejsvižnější je automobil jako hybrid. Dokud byla v systému elektřina, byl to mnohem lepší pocit z jízdy. Vůz ji využívá podle vlastního uvážení a dělá to chytře. Při svižné jízdě lze vystačit s průměrnou spotřebou kolem sedmi litrů benzínu a baterie vydržela přibližně dvě hodiny. Pro koně má elektromotor další velkou výhodu ve své tichosti, mohli jsme při fotografování zajet přímo do prostoru stájí, aniž by koně zvedli hlavu od žlabů, a to šlo o mladé sportovní hřebce. Stejně tak bylo v naprostém klidu a pohodě také stádo, když bylo potřeba zavézt na pastvinu solný liz. Bez elektřiny se MG EHS chovalo jako klasické a trochu nenasytné SUV, které má na svůj apetit malou nádrž (37 litrů).
Podvozek vozu na větších nerovnostech lehce houpe, při zdolávání běžných nerovností je komfortní. Převodovka je netradiční robotizovaná, se součástkami jako klasická manuální, ale funguje automaticky bez spojky. Výrobce ji označuje jako desetistupňovou, ve skutečnosti je k dispozici šest stupňů pro spalovací motor a čtyři pro elektromotor.
Byť má MG EHS, stejně jako většina vozů či koní může mít, v některých ohledech své mouchy, pro zájemce o plug-in hybridy to je skvělá volba. Poměr ceny a výbavy v rámci plug-in hybridních SUV, pětihvězdičková bezpečnost v testech Euro NCAP a poctivých padesát kilometrů ujetých výhradně na elektřinu na jedno nabití jsou zásadní přednosti. Pokud hledáte auto, které chcete nabíjet, určitě dává smysl. Není potřeba mít obavy z provozu, servis vozům MG zajišťuje servisní síť Mitsubishi a prodejce poskytuje sedmiletou záruku.
MG
Automobilku MG založil v roce 1924 William Morris jako Morris Garages. Po dlouhou dobu byla pojmem pro úspěšnou výrobu malých sportovních aut, které si muži pořizují pro radost. Ostatně, když v roce 1962 nastupoval na univerzitu princ Karel III., dnešní anglický panovník, pořídil si sportovního mazlíčka MGC. Po roce 2000 však trh žádal jiné modely a automobilka MG bojovala o přežití. V roce 2000 ji zakoupil čínský koncern SAIC, který dnes vrací značku MG na evropský trh. Protože v Evropě jsou v popředí zájmu SUV a a elektromobily, zvolilo MG pro začátek evropského tažení crossover ZS a EHS, kdy písmeno E značí samozřejmě elektrifikaci.