Ruedi Keller – ikona evropských koňských záchranářů

Česká Koňská záchranka (Horse Emergency) završí v tomto měsíci 1. rok svého působení. Informace a zprávy z naší činnosti byly průběžně uveřejňovány na webu Jezdectví.cz. „Nikdy jsme se netajili tím, že inspiraci hledáme u zahraničních kolegů, kteří mají na rozdíl od nás mnohaleté zkušenosti a jsou nám tedy po všech stránkách vzorem. Kromě zaběhnutých záchranných týmů v Anglii a v Itálii jsou nám nejblíže kolegové ve Švýcarsku. Jejich Záchranná služba velkých zvířat GTRD funguje již 15 let. A právě zakladatele a tvůrčí mozek GTRD jsem měl možnost navštívit během pracovní cesty po Švýcarsku,“ uvedl Pavel Čechovský, který pro vás připravil zajímavou reportáž...

Koňská záchranka

ODKAZ NA PODROBNOU FOTOGALERII NAJDETE POD TÍMTO ČLÁNKEM...

 

Velký dík za zorganizování tohoto velmi podnětného setkání patří rodině Weidmannových z Marthalenu. Na návštěvu u Ruediho Kellera byla vyhrazena středa 30. června odpoledne. Již během cesty do Embrachu (kanton Zürich) jsem pociťoval lehké vzrušení. Mám možnost se osobně setkat s ikonou našeho oboru, zřejmě to bude postarší nerudný pán, který se mnou možná ani nebude chtít komunikovat, anebo moje středoškolská němčina nebude dostačující na konverzaci na úrovni, pomyslel jsem si. Veškeré obavy ze mě však spadly, když k nám po zaparkování mířil mladý usměvavý člověk s napřaženou paží k pozdravu a v pracovním oděvu. Ruedi Keller totiž, jak jsme se vzápětí dozvěděli, sám vyvíjí a poté i osobně konstruuje nové typy přepravníků – sanitek na přepravu postižených zvířat. A zastihli jsme ho právě při práci nad nejnovějším modelem!!!

Ruedi je tedy naprosto obyčejný člověk, ovšem s ohromným zapálením pro věc. Ono totiž bez nevšedního entuziazmu podobné projekty ani realizovat nelze. Pokud kouknete na www.GTRD.ch, zjistíte, jak dokonalý tým se mu za 15 let podařilo sestavit. Projekt GTRD má opravdu široký záběr - fungující pobočky jsou rozmístěny v 6 z 26 kantonů (Zürich, Graubünden, Aargau, Nidwalden, Bern, Ticino). Pohled na mapu odhalí, že takto pokrývají téměř 90 % území Švýcarska včetně Lichtenštejnska a příhraničních oblastí v Německu, Francii, Itálii a Rakousku. Provádí pravidelná školení hasičů a dalších záchranných složek, mají propracovaný systém vzdělávání vlastních spolupracovníků, vyvíjí nové typy záchranných a vyprošťovacích pomůcek a celých mobilních ambulancí...

Financování zákroků a výjezdů GTRD je (jak už to bývá) geniálně jednoduché a jednoduše geniální. Případná asistence (nestátních) záchranných složek je hrazena z povinného pojištění velkých zvířat (v rámci pojištění domácnosti u pojišťovny Eta-Glob). Roční pojistka stojí 20-30,- CHF za 1 zvíře s plněním do 5.000,-CHF. Tyto, pro chovatele až neuvěřitelně výhodné podmínky, však lze zajistit pouze díky plošnému pojištění, podobně jako u povinného ručení vozidel. Výjezdů k nepojištěným zvířatům není mnoho a platí je chovatel.

GTRD funguje na obdobném principu jako naše Koňská záchranka – Horse Emergency. Všichni v týmu mají svoje zaměstnání (většinou MVDr.) a služby drží ve svém „volném čase“. Nové pomůcky a zařízení financují z vlastního a vložené peníze vrací teprve příjmy z činnosti. Úzce spolupracují s hasiči, veterinárními klinikami apod. Kromě koní zachraňují i další hospodářská a ZOO zvířata.

A v čem se tedy činnost GTRD liší od naší? Zejména úrovní vybavení sanitek, jak je vidět na obrázcích (více fotek najdete v připojené fotogalerii). Přívěs GTRD má samostatný elektrický okruh napájený z autobaterie, nezávislé topení, vybavení kyslíkovou bombou (přes masku dává koni kyslík) a stlačeným vzduchem (např. pro rychlé nafouknutí veterinární matrace). Veze s sebou motorovou pilu a napínací kladku (hupcuk). Téměř geniální je naprosto jednoduchý systém variability výšky i vzdálenosti předních a zadních zábran. V tažném vozidle je krom ovládacích prvků vleku i profesionální vysílačka s frekvencí na hasiče...  Zkrátka, 15tiletý náskok bude ještě dlouho znát, ale mnoho uvedených prvků máme v plánu dokončit v dohledné době.

Dále používáme odlišné technologie naložení postiženého koně. Náš princip (pojízdná konstrukce) může zvednout zvíře ze země i mimo sanitku, kdežto GTRD má konstrukci pevně vmontovanou dovnitř. Kůň tedy buďto dojde do přepravníku sám a teprve tam se stabilizuje a zavěsí, a pokud toho není schopen, je dovnitř vtažen vleže na podložce a takto i cestuje. My používáme pro naložení i transport vleže masivní polstrovanou umělohmotnou podložku. Švýcaři natahují zvíře na textilní podložce a potom přepravují na speciální nafukovací matraci. Každý z uvedených 4 způsobů má svoje pro a proti. Důležité je, že Ruedi, jako neoddiskutovatelný odborník a praktik náš systém nejen schválil, ale i pochválil.

Ještě mnoho dalších informací padalo ze zainteresovaných úst. Škoda, že Ruedi častokrát přešel z „hóchdojč“ do „švýcarštiny“, a tak jsem se více soustředil na pořizování dokumentačního materiálu. (Švýcarština kupodivu opravdu existuje a je tak odlišná od čehokoliv, že jí ani rodilý Němec nerozumí).

Na závěr návštěvy jsme přešli k nově rozestavěné ambulanci. Bylo nám sděleno, že se nevyplatí předělávat sanitku ze sériového přepravníku. Již z fotografií je poznat, že tato novinka má abnormální vnitřní výšku (téměř 3 metry), takže bude moci zavěsit i zvíře nad 180 cm KV. Blatníky nebudou vystupovat z profilu vleku, tím se získá mnoho úložných prostor. Nápravy hydraulicky ovládají světlost, čímž se zvýší průchodnost a skloněním dozadu usnadní naložení zvířete. Výbava bude mít standard „starého“ vzoru, navíc přibude elektrocentrála, kompresor a klimatizace.

Návštěva a exkurze u „velení“ GTRD byla samozřejmě velmi, velmi inspirující. Odhodlání dostat naši koňskou záchranku na podobnou úroveň nemohlo pokazit ani poznání, že jsme opravdu na samém počátku dlouhé cesty. Za sebe i všechny spolupracovníky mohu slíbit, že  pro dosažení tohoto cíle učiníme maximum, co bude v našich silách a schopnostech.

Krátké video z návštěvy můžete shlédnout zde: http://n-joy.cz/video/horse-emergency-na-navsteve-u-gtrd-svycarsko/6w3pfh44hmi5f7dd

Pavel Čechovský
www.KonskaZachranka.cz

Testujeme MG EHS

Obnova jabloňových alejí

Vychází prosincové číslo Jezdectví 2022

Testujeme MG EHS

Obnova jabloňových alejí

Vychází prosincové číslo Jezdectví 2022

Buďte vždy v obraze s magazínem Jezdectvi.cz.
Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte tak nejrychlejší přístup k zásadním novinkám a akcím.

Z odběru je kdykoliv možné se odhlásit.